Column

Column

Nabrander: Houtkachel vs diesel

Om nou te zeggen dat het een jongensdroom was, is overdreven, maar toen ik in 2016 mijn derdehands tien jaar oude Volvo V70 kocht, voelde ik toch een soort guilty pleasure. Een enorme bak, met heel wat pk’s onder de motorkap. Vijf cilinders, een 2.4 dieselmotor die volgens kenners moeiteloos 7 ton zou moeten kunnen draaien, dan was hij nu pas halverwege! Als dat waar was, zou ik nog jaren plezier kunnen beleven aan deze auto.

Waar ik toen niet direct aan dacht, was dat 350.000 kilometer rijden met een oude diesel ook betekent dat je heel veel uitlaatgassen en (ultra-) fijnstof produceert. Al rijdend zou ik 17 ½ duizend liter diesel verbranden op de Europese wegen die ik van plan was af te rijden, en daarmee zou ik zo veel fijnstof verspreiden, dat het vergelijkbaar is met de hoeveelheid die vrijkomt bij het verbranden van 1.000 kilo hout!
Die duizend kilo hout is gebaseerd op de uitstoot van een moderne houtkachel, verbrand je hout in een oude kachel, open haard of in een vuurkorf dan is er nog veel minder hout nodig voor dezelfde luchtvervuiling.
Eerlijk gezegd valt de uitstoot van mijn Volvo me dan nog wel mee: het duurt jaren voor ik driehonderdvijftigduizend kilometer heb afgelegd, terwijl mijn buurman iedere jaar makkelijk duizend kilo hout verbrandt.
Een belangrijk verschil is ook dat de auto niet op één plek staat te roken, terwijl de kachel niet van zijn plaats komt. Lokaal is de vervuiling door de houtkachel dus echt dramatisch: de uitstoot van, laten we zeggen, 7 jaar autorijden in één winterperiode op één plek. Je zult er maar naast wonen…

De overheid maakt er serieus werk van het bezit van mijn oude Volvo te ontmoedigen. Naast de toch al stevige wegenbelasting betaal ik een extra oude-diesel-toeslag. Bovendien wordt de uitstoot van de auto jaarlijks gecontroleerd bij de APK. Voldoet mijn auto niet meer aan de norm, dan wordt hij afgekeurd, en is het einde verhaal. In Duitsland mag ik met deze auto verschillende Umweltzones al een aantal jaren niet meer in, en ook in verschillende Nederlandse gemeenten zal het niet lang meer duren voor er verboden komen.
En terecht, zeker als je bedenkt dat er in Nederland miljoenen auto’s rondrijden. Dat moet anders.

Want het is toch van den zotte dat je je uitlaatgassen maar gewoon in de lucht loost, de lucht die wij allemaal inademen?

Des te vreemder is het, dat de houtkachel aan geen enkele regel gebonden is. De uitstoot van een houtkachel hoeft niet aan normen te voldoen, je mag zelf bepalen wat je stookt, hoeveel, waar en wanneer, en er is geen controle.
Financieel is een houtkachel zelfs aantrekkelijk, (tenminste… als je voor alle uren die je moet besteden aan het kappen van bomen, het zagen, kloven en opslaan van het hout niet een redelijk tarief rekent). Bepaalde kachels zijn zelfs tijdelijk gesubsidieerd geweest door de overheid, nota bene omdat zij duurzaam zouden zijn. En dat terwijl houtkachels de lucht lokaal zeer sterk verontreinigen. Behalve de al genoemde (ultra-) fijnstof komt bij het verbranden van hout nog veel meer smerigs in de lucht, waar omwonenden ernstig hinder van ondervinden, en op langere termijn ziek van kunnen worden.

Zou het niet logisch zijn als het gebruik van houtkachels net als het rijden van oude diesels ontmoedigd wordt? Of beter nog: een regeling waarmee zowel oude diesels als houtkachels afgeschaft worden. En doe maar eerst die houtkachels, dan, want die Volvo staat het grootste deel van de tijd toch al stil.

Kom in actie

De stichting bestaat alleen uit actieve vrijwilligers die het belangrijk vinden om naast baan en gezinsleven onze doelen te bereiken. Wil jij ook een actieve bijdrage leveren?