Axel Friedrich, voormalig hoofd Milieu & Transport van Duitse RIVM die een hoofdrol speelde in het onderzoek naar het dieselschandaal, strijdt nu tegen houtrook:
“Als de houtkachel-emissies niet lager kunnen, zit er niets anders op dan houtstook verbieden. Het kan niet zo zijn dat mensen vergiftigd worden.”
Wat betreft het klimaat:
“De emissies van roet en methaan [28x zo sterk broeikasgas als CO2 over 100 jaar] van houtkachels zijn zo hoog dat deze het voordeel van niet-fossiel hout weer teniet doen. Dus houtstook geeft geen klimaatvoordeel.”
Over techniek:
“Ik heb oude tegelkachels gemeten die schoner waren dan moderne. Veel nieuwe houtkachels hebben glazen panelen. Dat betekent dat de verbrandingstemperatuur daalt, want glas geeft veel meer warmte af dan staal. Hoe groter het kijkluik, hoe hoger de emissies.”
Over metingen:
“We meten het verkeerde, namelijk het totale gewicht van fijnstof. Dat interesseert me niet. We moeten het aantal ultrafijnstof- en roetdeeltjes meten.”
Nieuw emissieschandaal op komst:
“Daarnaast kloppen de laboratorium-methodes niet. Dat probleem is vergelijkbaar met het dieselschandaal. Iedereen in dit vakgebied weet dat de echte houtkachel-emissies 3 tot 10 keer hoger zijn dan de labwaarden. Dat is natuurlijk een schandaal.”