Van aanmaakblokje tot ‘bosbrand’
Terwijl de gemeente Amersfoort een informatieve campagne Maak het uit voert, begint het vuurtje van de houtskoolbbq, houtkachel, terrashaard of vuurkorf meestal in de supermarkt of bouwmarkt. De geruisloze campagne Maak het aan van de supermarkten en bouwmarkten begint verrassend voordelig: met lucifers, houtskool, aanmaakblokjes en briketten.
Wat je daarmee aanricht is op de website van houtrookVrij en inmiddels ook op die van de gemeente Amersfoort te lezen. De gemeente Amersfoort: ‘Wat is er nou gezelliger of romantischer dan een knisperend houtvuurtje? Of een barbecue met vrienden in de tuin? Veel mensen houden van een vuurtje. Of het nu in de kachel, open haard of vuurkorf is. Gemeente Amersfoort begrijpt die liefde. Ook snappen we dat afscheid nemen van je kachel, vuurkorf of (kolen) barbecue best moeilijk kan zijn. Toch zijn er genoeg gezonde redenen om ‘het uit te maken’. Voorgoed. Voor je eigen gezondheid en die van de mensen om je heen.’
En dan sta je in de AH-winkel en lees je dit op het etiket van de aanmaakblokjes voor 1,87:
- 100% natuurlijk product
- Van FSC hout en plantaardige olie
- Palmolievrij
- 100% veilig
Woorden als ‘natuurlijk’, ‘palmolievrij’, ‘veilig’ en het keurmerk FSC dienen allemaal om je potentiële schuldgevoel te sussen. Mocht je nog steeds twijfelen: op de verpakking staat geruststellend ‘milieuvriendelijk’. Dus gekocht! Maar AH moet beter op zijn kleintjes letten.
Uitslaande bosbrand
Helaas, met het assortiment van lucifers, aanmaakblokjes, houtskool en briketten ontsteken consumenten een enorme uitslaande bosbrand in onze woongebieden, stadsparken en soms zelfs in natuurgebieden. En het is geen gering vuur: een uitstoot van vierentwintig keer zoveel fijnstof PM2.5 als alle energiecentrales (inclusief biomassacentrales) uitstoten. Daarom deze noodkreet: doof deze enorme vuurzee in onze leefomgeving. De plannen voor biomassacentrales verdwijnen inmiddels steeds meer in de ijskast. Ondertussen laaide dit grootse vuur vrijwel ongehinderd voort. En de super- en bouwmarkten verdienen er goed aan.
Sigaretten
Per 1 juli 2020 moeten supermarkten de sigaretten en shag van de overheid buiten het zicht houden. De burgers zijn inmiddels beter beschermd tegen tabaksrook. Vooruitgang? Nee, daar kwam de houtrook voor in de plaats. Nu ben je zelfs in eigen huis en tuin niet beschermd tegen de rook. En deze (hout)rookwaren staan nog steeds in de supermarkt voor het grijpen.
De bbq is de nieuwe goudmijn. Je kunt er een breed assortiment mee promoten: sauzen, drank, bbq-benodigdheden, het hele groente-assortiment (gezond, duurzaam), vlees en vleesvervangers, stokbrood. Een heel seizoen is inmiddels met de bbq verknoopt. To bbq or not to bbq lijkt de meest gestelde zomervraag te zijn. Op het etiketje van de AH aardappelsalade krijg je nog een mini-duwtje: bbq. Menig vuurliefhebber ontsteekt na de houtskool-bbq vervolgens de vuurkorf en in de winter is daar de houtkachel weer.
De supermarkten buitelen onderling van goede burgerzin over elkaar door te vermelden hoe snel zij waren bij het uit het zicht nemen van de tabaksproducten. Lidl gaat daarin het verst: al menig filiaal is 100% ‘tabaksrookvrij’. Maar wie A zegt moet ook B zeggen.
Natuurgebied op de bbq
Houtrook is niet alleen gekoppeld aan hogere zorgkosten, verlies van levenskwaliteit of ongezellige burenruzies maar ook aan luchtvervuiling, vervuild oppervlaktewater, klimaatopwarming, ontbossing en het verlies van grondstoffen door het ontwikkelen van onzinnige producten, zoals houtgestookte hot tubs. Dat kregen we zelfs met al dat tabaksroken niet voor elkaar.
Supermacht voerde in 2017 actie tegen de houtskool oa. van Lidl omdat deze afkomstig is uit waardevolle natuurgebieden in Latijns-Amerika zoals de Chaco. Een gebied waar inheemse volkeren wonen en dat de bekende natuurfilmer Sir Richard Attenborough als ‘een van de laatste grote wildernissen op aarde’ beschouwd. Een gebied dat bij ons regelmatig op de bbq belandt.
Zomer- en winterverdriet
Van de kant van de bouwmarkten is het oorverdovend stil. Ik hoor alleen het timmergeluid van al die loungehokken die weer gestoffeerd moeten worden met tuinmeubilair, vuurkorven, tuinhaarden en bbq’s. En niet te vergeten die voordelig gedumpte houtkachels. Het gevolg: een wirwar van onvakkundig en te laag geplaatste kachelpijpen op serres en aanbouwen in onze woongebieden. Het zomer- en winterverdriet van de buren komt ook uit de schappen van de bouwmarkten.
Om die uitslaande bosbrand te doven hoeven de supermarkten en bouwmarkten geen lid te worden van de vrijwillige brandweer. Het is voldoende als ze zich gaan gedragen als maatschappelijk verantwoorde ondernemingen. Dus eerlijke voorlichting over houtrook en het promoten van houtrookvrije alternatieven, zoals bijvoorbeeld de gas bbq en solar bbq. #daslief En de brandweer? Die weet al jaren: een bosbrand begint met een klein vuurtje.
https://www.ah.nl/producten/product/wi409036/ah-aanmaakblokjes-bruin
Infographic SHV energiebedrijven
Richard Attenborough
https://www.bbc.com/news/world-latin-america-14032060 Zie oa. zijn film Return to the Chaco. Kijktip voor SHV’ers. Of voor op FB